Studenternas arbete med bild-text relationen

Studenterna som igår i detta projekt utvecklar sig genom att hämta, modifiera och skapa visualiseringar som kan ge synergieffekter med en egen text. De fokuserar på att ge ett passande sammanhang för de kunskapsmål som finns samt ge läsaren en riktning för lärandet. Relevanta delar av kunskapen märks ut på ett tydligt sätt så den skiljer sig från bakgrundsinformation. Bakgrundsinformationen begränsas för att de tänkta eleverna skall ägna rätt sak förhållandevis mycket uppmärksamhet. Det innebär till exempel att oförklarade och överflödiga fackord undviks. Nödvändiga fackord förklaras istället i sitt sammanhang.


Ett första exempel från studentgruppen kan ses här: http://podcast.vxu.se/groups/nv_vt09/wiki/971b0/Kastr%C3%B6relse.html



Studenterna har närmast en del i projektet som rör användning av video för att kommunicera väsentliga delar av exkursioner i en wiki. Meningen är att de inte ska publicera visualiseringar bara för att de är lite fina och med viss ansträngning kan uppfattas att de råkar passa in som den här lilla bilden.

blommor på en äng

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0