Projekt om visualiseringar på Högskolan i Kalmar

En bild säger mer än tusen ord säger man ju - är det så? Tittar man in läroböcker inom de naturvetenskapliga ämnena verkar man tro på den idén. Tyvärr är inte alla bilder informativa eller väl valda. Den ursprungliga meningen är nog att man ska uppfatta uppbyggnad av molekyler eller organismer, liksom kunna följa processer. Problemen med visualiseringar gäller främst processer. Visualiseringarna kompletteras med texter, eller åtminstone bildtexter. Dessa texter lämna många gånger mycket i övrigt att önska. Yvonne Erikssons bok "Bildens tysta budskap" (Norstedts Akademiska förlag) tar upp just problemen med bristande samspel mellan bild och text.

Vårt projekt riktar in sig på visualiseringar som sådana och hur bild och text kan samverka. Lärarstudenter i en naturvetenskaplig inriktning får arbeta med visualiseringar och texter under lärarstöd. Texter med bilder är tiillgängliga som wikis som studenterna skapar. Dessa riktar sig till skolelever och kan ses undervisningsmaterial.

Mats Lindahl, lärare, projektledare


RSS 2.0